-
NOFO Hotel på Södermalm överraskar med signaturljud
Trenden med en egen signaturdoft har spridit sig inom den internationella hotellvärlden. Frågan är nu om ett eget signaturljud kan vara näst på tur? Det är i alla fall vad NOFO Hotel på Södermalm tror och hoppas på.
Ljud kan hjälpa till att förmedla en upplevelse
Det visuella finns överallt i våra liv och omger oss under hela vår vakna tid. Vi tittar på varandra och vår omgivning, på våra telefoner, datorer och teveapparater. Vi betraktar konst och fascineras av design. Det vi tittar på är också det som vi oftast litar på.
Men hur är det då med det vi hör? Hörseln är ett väldigt starkt sinne som har kraften att väcka minnen, skapa känslor och inspirera till handlingar. Ljud i sociala ytor kan hjälpa till att förmedla en upplevelse och skapa en önskad sinnesstämning, något som är intressant för exempelvis hotell.
Ett hotell som erbjuder en upplevelse för alla sinnen
Med sina olika rumskoncept är NOFO Hotel inte ett vanligt boutiquehotell utan ett hotell som erbjuder en upplevelse för alla sinnen. Inspirationen till rumskoncepten och ljudsättningen i de gemensamma ytorna kommer från städer och områden världen över – Soho och Carnaby Street i London, Queens och Upper East Side i New York, Trastevere i Rom och Montmartre i Paris, Köpenhamn och hotellets egen hemmaplan Södermalm.
Har man besökt något av områdena kommer ljudbilden att väcka minnen från tidigare resor, och har man inte varit där så hjälper ljudet till att förmedla känslan av just det området. Genom att ljudsätta hotellet och skapa signaturljud hoppas NOFO kunna skapa en upplevelse som aldrig slutar överraska. För George Lucas var helt klart något på spåren när han yttrade orden: ”Ljudet är halva upplevelsen.”
Lyssna på NOFO Hotels signaturljud här.
- Text: NOFO Hotel
- Foto: NOFO Hotel
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna till Göteborgs nya mötesplats.
-
Nya Birka Gotland lockade 160 000 resenärer i sommar
Närmare 160 000 resenärer valde att resa med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland under juni, juli och augusti.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Så gick sommaren 2024 – 7 % fler utländska gästnätter maj-juli än 2023
Sveriges officiella statistik för gästnätter för juli månad är nu publicerad av Tillväxtverket, vilket innebär at...
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Scandic lanserar ett nytt lojalitetsprogram – Scandic Friends
Scandic lanserade den 27 augusti ett nytt lojalitetsprogram som stärker det kommersiella gästerbjudandet, bygger ...
-
-
Gästbloggare
-