-
Gotland som besöksmål står starkt – högsäsongen ser ljus ut
Gotland är ett av Sveriges mest populära resmål och hamnar ofta i topp i undersökningar om attraktiva svenska destinationer. Inför stundande högsäsong ser bokningsläget för såväl resor som gästnätter ljust ut, med ett starkare bokningsläge än rekordåret 2019.
Bokningsläget för sommaren ser lovande ut
Gotland som besöksmål har återhämtat sig väl efter pandemin. Under 2022 reste ungefär lika många resenärer med Destination Gotland som under det tidigare rekordåret 2019 och antalet gästnätter ökade.
Bokningsläget inför årets högsäsong ser just nu lovande ut med en ökning jämfört med rekordåret 2019. För de stora besökshelgerna påsk och Kristi himmelsfärd är dock bokningsläget jämförelsevis lägre.
”Gotland har något verkligt unikt att erbjuda. När vi nu blickar fram mot stundande högsäsong ser vi att bokningsläget för högsommarveckorna är 7 procent högre jämfört med det tidigare rekordåret 2019.” Säger Marcus Risberg, VD för Destination Gotland.
Gotland som besöksmål står sig starkt
Antalet gästnätter ökade nästan med 7 procent under föregående år jämfört med 2019, till nära 1,1 miljoner gästnätter. Detta enligt SCB:s inkvarteringsstatistik. Och bokningsläget inför sommaren vittnar om att Gotland som besöksmål fortsatt står sig starkt.
”Gotland är en fantastisk destination och det är lätt att förstå varför vi ofta toppar listan över vart svenskarna helst vill resa. Inför sommaren ser bokningsläget för våra boendeanläggningar generellt sett bra ut. Vilket är väldigt glädjande.” Säger Frida Ganshed, VD på Gotlands förenade besöksnäring.
Hoppas att nedgången i energipriser fortsätter
Även när det gäller drivmedelspriser finns positiva signaler. Den senaste tiden har energi- och drivmedelspriserna sjunkit något jämfört med de extrema nivåer som varit under stora delar av 2022. Även om de fortfarande är väsentligt högre och mer volatila än vad som kan kallas ett normalläge.
Destination Gotland arbetar intensivt med ett brett utbud av olika priser och erbjudanden och har tack vare minskade drivmedelskostnader möjlighet att erbjuda lägre snittpriser.
”Det är oerhört positivt att världen nu ser en återgång i energipriser. Vi hoppas alla att nedgången fortsätter och blir varaktig. För Destination Gotland innebär det något lägre drivmedelskostnader, och som vi kommunicerat tidigare ska detta avspeglas i biljettpriserna. Nu kan vi därför erbjuda lägre startpriser och ökat antal paketerbjudanden på biljetter för både besökare och gotlänningar.” Fortsätter Marcus Risberg.
- Text: Destination Gotland
- Foto: Olof Segerberg
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna till Göteborgs nya mötesplats.
-
Nya Birka Gotland lockade 160 000 resenärer i sommar
Närmare 160 000 resenärer valde att resa med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland under juni, juli och augusti.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Så gick sommaren 2024 – 7 % fler utländska gästnätter maj-juli än 2023
Sveriges officiella statistik för gästnätter för juli månad är nu publicerad av Tillväxtverket, vilket innebär at...
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Scandic lanserar ett nytt lojalitetsprogram – Scandic Friends
Scandic lanserade den 27 augusti ett nytt lojalitetsprogram som stärker det kommersiella gästerbjudandet, bygger ...
-
-
Gästbloggare
-