-
Viking Line avslutar ett exceptionellt år med tro på framtiden
År 2022 fortsatte liksom föregående år att vara exceptionellt för hela världen på många olika sätt, så också för rederiet Viking Line.
Nya klimatsmarta Viking Glory är populär
På grund av pandemin var verksamhetsomgivningen till en början mycket ogynnsam med därtill hörande ekonomiska konsekvenser. Från slutet av februari bidrog det ryska anfallskriget i Ukraina till skyhöga bränslepriser och osäkerhet på marknaden. Samtidigt återuppstod en stor efterfrågan på att resa – i synnerhet i närområdena.
I oktober såldes Amorella och i december avtalades om en försäljning av Rosella. I mars inledde det nya klimatsmarta fartyget Viking Glory sin trafik. Fartyget har varit mycket populärt och uppnår 1 miljon passagerare efter mindre än ett år i trafik.
Totalt reste närmare 5 miljoner passagerare med Viking Lines fartyg under 2022, en ökning på 114 procent från föregående år.
Trafiken på de olika linjerna under året
Antalet passagerare som reste med rederiet under 2022 var 4 945 564 (2 315 137) vilket motsvarar en ökning på 114 % jämfört med föregående år.
Den största ökningen hade Viking Grace och Viking Glory på linjen Åbo – Åland – Stockholm med 1 955 988 (904 321) passagerare (+116,3). Viking Lines marknadsandel var här 64 %. På linjen Helsingfors – Åland – Stockholm trafikerade endast Gabriella under året och hade 515 445 passagerare. Under sommaren gjorde fartyget även ett antal specialkryssningar.
Viking Cinderella, i kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn, hade 517 354 (256 344) passagerare och gjorde därtill specialkryssningar till ett flertal svenska destinationer under året. Antalet passagerare mellan Mariehamn och Kapellskär på M/S Rosella var 464 375 (348 209).
Mellan huvudstäderna Helsingfors och Tallinn, hade M/S Viking XPRS 1 266 642 (586 354) passagerare.
Antalet fraktenheter var 117 777 och antalet personbilar 630 651.
Anpassar sig och ser optimistiskt på framtiden
”Vi avslutar ett exceptionellt händelserikt år. Beslut togs om att flagga om Viking XPRS till finsk flagg, Amorella såldes i oktober och i december avtalades om en försäljning av Rosella, därtill inledde nya Viking Glory sin trafik i mars. Vi gläds över Viking Glorys succéartade trafikstart. Hon har satt sin prägel på sjöfarten såväl internationellt som inom vårt eget trafikområde på Östersjön. Fartyget har tagits väl emot på marknaden och har även presterat väl och väsentligt bidragit till bolagets resultat. Hennes 1. miljonte passagerare nås under januari 2023. Det nya verksamhetsåret 2023 blir både krävande och engagerande. Vi följer med stor uppmärksamhet konjunkturernas utveckling och anpassar oss till att möta de utmaningar – i synnerhet gällande de nya miljönormer vi ställs inför. Samtidigt ser vi optimistiskt på framtiden.” Säger Jan Hanses, VD för Viking Line.
- Text: Viking Line Sverige
- Foto: Joonas Kortelainen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Vasamuseet – tre besöksrekord och en ökning med 9 procent 2024
Tre månatliga besöksrekord kan Vasamuseet stoltsera med från 2024. Museet såg en ökning av besökare med nästan 9 procent jämfört med 2023.
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
Anneli och Göran berättar om Happy Dog 2024 på Clarion Hotel Arlanda
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-