-
Turismnytts nya gästbloggare: Vem tar rodret i svensk besöksnäring?
Förväntningarna på resandet skruvas ned inför sommaren. Det är krigsroligheter i världen och hushållen riskerar minskade budgetar till följd av skyhöga hushållspriser. Coronan härjar i Kina. Efter 30 år av framgång gungar det rejält i besöksnäringen. Ingen vet vilken riktning det tar. Besöksnäringen kan behöva en karta för riktning, resurser och ansvarsfördelning. Men vem är det egentligen som håller i rodret?
Besöksnäringen kan tillväxt, men vad händer med en besöksnäring i kris? I Sverige omsatte besöksnäringen runt 340 miljarder med ungefär var tredje krona från export av inresande besökare (Tillväxtverket 2019). En tung bransch!
Hur kommer det sig att en så stor bransch där många unga och utlandsfödda får sitt första jobb, en bransch som ger människor minnen för livet och präglar hela samhällen saknar såväl karta som talespersoner? (Visita var skickliga på att företräda sina medlemmar under pandemin men kan knappast sägas organisera hela besöksnäringen.)
Svensk besöksnäring känns emellanåt lämnad vind för våg. Möjligen behövs både karta och talespersoner. En tydlig röst som kan
- berätta hur läget är – alla dessa företag som pandemitappade 90% av sin omsättning
- ge en bild av hur behoven ser ut – för fler besökare och få igång turismhjulen
- med riktning och resurser få igång resandet igen – offentliga medel som investeras i marknadsföring och destinationsutveckling för fler att upptäcka och välja Sverige som resmål.
År 2017 producerade regeringen utredningen Ett land att besöka, och presenterade i oktober 2021 en nationell strategi för hållbar besöksnäring. Fram träder bilder av en komplex, ganska diffus bransch och en osäkerhet om vem som ska göra vad. För att få effekt av den nationella strategin behövs folk som kan göra jobbet. Här behövs samverkan med såväl regering, verk och departement samt regioner, kommuner, destinationer och företag.
Komplexa frågor som riskerar att bollas runt
Besöksnäringsfrågorna är komplexa och riskerar att bollas runt: kommunala förvaltningar, kultur, fritid, turism, parkskötsel, renhållning eller annan organisering, mellan lokal, regional och nationell nivå. Enskilda regioner har länge betraktat besöksnäringen som en bransch med uppdrag att utveckla landsbygden, så regionerna har lärt sig att samverka med den statliga nivån medan destinationer och kommuner tycks mer oerfarna i att samarbeta med det nationella. Och tvärtom, för vem är egentligen överordnad vem i svensk besöksnäring?
Besöksnäringen i en kommun, en region och nationellt kan ha väldigt många företrädare. Som bekant tenderar mångas ansvar att bli ingens ansvar.
Höga är förhoppningarna om fler besökare till destinationerna. Kan vi komma tillbaka till 2019-års siffror, kanske till och med gå förbi?
Det är hög tid att företag och det offentliga reder ut vem som tar rodret i svensk besöksnäring. Så kan vi tillsammans realisera visionen om Sverige som hållbar destination.
Fördjupningstips:
Detta är ett blogginlägg och åsikterna som framförs är författarens egna. Eventuella kommentarer, repliker eller svarsinlägg som inkommer till Turismnytt kan komma att publiceras. Turismnytt förbehåller sig dock rätten att neka publicering utan motivering.
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Privat
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen börjar växa sig stark
-
Fem gör upp om STF:s hållbarhetsinitiativ 2024
Ett hotell, en herrgård, ett vandrarhem, en fjällstation och en lokalavdelning tävlar om STF:s pris Årets hållbarhetsinitiativ.
-
Varför ditt hotellteam inte får missa Global Revenue Forum 2025
Den 30 januari 2025 är det dags igen för Global Revenue Forum i Stockholm. Men varför ska just ditt hotellteam delta?
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som besöker Sverige nästa år kommer inte att bli besviken! Visit Sweden tipsar om nya boenden, restauranger och evenemang.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Destination Idre
Fjällanläggningar förbereder sig inför vintern. Här ser ni vad Idre Fjäll, Grövelsjöfjällen, Idre Himmelfjäll och Fjätervålen planerar.
-
Åklagaren väcker talan efter olycka på Gröna Lund 2023
Åklagaren har den 12 december väckt talan mot tre företag i samband med den tragiska olyckan på Gröna Lund 2023.
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en Högtidskalender vill Visit Sweden öka företags kunskap om hur de kan marknadsföra erbjudanden kring högtider som firas i Sverige.
-
Stockholms stad leder utvecklingen om gästnätter
Stockholms stad attraktionskraft visar fortsatt styrka med en ökning av gästnätterna. Framtidsutsikterna ser fortsatt positiva ut.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
ReseMässan Stockholm är Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen och arrangeras 2025 för andra gången. Det ...
-
Moder – Framgång som Världens Bästa Hotelltech-startup 2024
År 2024, i det soliga Madeira, samlades ledande hotell- och teknikexperter från hela världen för att delta i den ...
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som har siktet inställt på att besöka Sverige för att ta del av nya besöksmål nästa år kommer inte att bli be...
-
Stockholms stad leder utvecklingen om gästnätter
Stockholms attraktionskraft visar fortsatt styrka med en ökning av gästnätterna på 6,8 procent i oktober på länsn...
-
-
Gästbloggare
-