-
De fyra vinner Award of Swedish Lapland
Med fyra kategorier av priser vill Swedish Lapland Visitors Board premiera insatser som inspirerar, levererar och stärker destinationens attraktivitet och konkurrenskraft. 2021 års Award of Swedish Lapland går till Camp Ripan, Arctic Bath, Britt-Louise Nyman och Graeme Richardson.
Har gjort stora insatser för att inspirera andra
För sjunde gången delas utmärkelsen The Award of Swedish Lapland ut. Priset går till företag eller personer som gjort storartade insatser för att inspirera andra, göra saker möjliga, stärka destinationens attraktionskraft genom innovationer eller bygga broar mot världen.
“Första pandemiåret delade vi inte ut några priser, och därför känns det extra behjärtansvärt att för året 2021 kunna premiera några av de många fantastiska entreprenörer och eldsjälar som oförtrutet förverkligar sina visioner. Besöksnäringen bevisar verkligen vad upplevelseinnovationer kan betyda för regionens attraktionskraft hos såväl besökare som för investeringar och inflyttning.” Säger Jalle Svanberg, styrelseordförande Swedish Lapland Visitors Board.
Nomineringarna till Award of Swedish Lapland sker i ett öppet förfarande och juryn består av Swedish Lapland Visitors Boards styrelse. Prisceremonin sker vid senare tillfälle på grund av det rådande läget i och med pandemin.
Årets pristagare inom våra fyra olika kategorier är:
Pristagare innovation 2021: Arctic Bath
Motivering: “Arctic Bath har med det banbrytande arktiska utebadet satt destinationen Swedish Lapland på internationella och nationella SPA-kartan. De har utvecklat en internationellt efterfrågad upplevelse, baserad på vår arktiska natur och vinterbadarkultur, paketerad i ett arkitektoniskt spektakulärt och fotogeniskt mästerverk.”
Kategori INNOVATION: En innovativ idé som bidrar till besöksnäringens utveckling, har nått kommersiellt genomslag och sätter Swedish Lapland på den internationella kartan.
Pristagare brobyggare 2021: Graeme Richardson
Motivering: “Multientreprenören Graeme Richardson är delaktig i verksamheter som exempelvis incomingbolaget Arctic Inbound, företagsnätverket Arctic Getaways, konsultverksamheten TravelCo samt lodgen Arctic Retreat. Han utvecklar nya affärsmodeller, verksamheter och samarbeten med kommersiella affärspartners lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Koncepten stärker såväl företagens leverantörskedjor som besökarens värdekedjor. Helheten stärker företagssamverkan och därmed resmålet Swedish Laplands resiliens och attraktion som plats för fler företagsetableringar.”
Kategori BROBYGGARE: Byggare av en värdefull och hållbar bro där kulturer, människor och affärer flödar mellan Swedish Lapland och världen.
Pristagare möjliggörare 2021: Britt-Louise Nyman
Motivering: “Britt-Louise Nyman har varit en av initiativtagarna, engagerad och drivande i utvecklandet av den 22 mil långa Solanderleden. Hon har besökt byar och byaföreningar, markägare och företag och tillsammans med dessa vandrat och stakat ut leden. Britt-Louise har skrivit över 150 markägaravtal, och lett eller medverkat i en mängd utvecklingsprojekt kring leden. Hon brinner för, och har starkt bidragit till, företag- och landsbygdsutveckling och till den turistiska infrastrukturen.”
Kategori MÖJLIGGÖRARE: Modig och ihärdigt initiativ som bakom kulisserna skapat möjligheter att genomföra arrangemang, utveckla eller etablera nya anläggningar eller upplevelser som får varumärket Swedish Lapland att färdas ut i världen.
Pristagare Spirit of Swedish Lapland 2021: Camp Ripan
Motivering: “Camp Ripan är en samlande kraft för besöksnäringen genom sitt engagemang. De föregår med goda exempel som inspirerar andra, vilket skapar attraktionskraft och hållbar tillväxt för hela destinationen. Hållbarhet, design, lokal förankring, kultur och natur går som en röd tråd genom verksamheten. Camp Ripan har varit initiativtagare till olika företagsnätverk, samarbeten och representerat hela regionen internationellt. Företaget ser helheten och hela Swedish Lapland, driver utvecklingen framåt och är en sann inspiratör.”
Kategori SPIRIT OF SWEDISH LAPLAND: Inspiratör eller initiativ som genom sitt genuina värdskap lyfter destinationen Swedish Lapland och gör så att besökaren känner sig hemma i vår arktiska vardag.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod kla...
-
-
Gästbloggare
-