-
Hotelldestinationen som bygger ut innan man öppnat – JIMMY’Z
Göteborgs nya city-destination med sin karakteristiska fasad och JIMMY’Z Hotel & Resort växer ur byggnaden redan innan öppning. Den unika byggnaden Kineum beskrivs redan idag som ett nytt landmärke för staden och är ett samarbete mellan NCC som byggherre, Platzer som fastighetsägare och ESS Group som hotelloperatör.
Nu startar de ett gemensamt projekt för att bygga ut destinationen – bygget av en meeting & event konsertsal på över 500m2. Pricken över i:et blir en takterrass och pool på taket av tillbyggnaden.
”Vi på ESS Group brinner för destinationsutveckling och vår målsättning är alltid att förbättra gästupplevelsen. Vi lägger mycket tid och kraft på att analysera den feedback vi får från våra gäster, den ligger till grund för hur vi väljer att utveckla alla våra destinationer. Genom åren har vi gjort otaliga renoveringar och tillbyggnader på våra befintliga destinationer. Med det sagt har vi aldrig tidigare börjat bygga ut en destination redan innan öppning… det är att ta det till en ny nivå även för oss. Och nya nivåer är vägen fram för JIMMY’Z.” Berättar Jonas Stenberg, VD ESS Group
Ett högt fokus på upplevelseutbudet i huset
JIMMY’Z Hotel & Resort skapas inte bara för hotellresenärer, utan blir också ett vardagsrum för alla de kontorshyresgäster som flyttar in i huset. Ett spännande möte där man hoppas på många synergier kring service och nätverkande.
JIMMY’Z bjuder på 233 rum fördelat på två hotellkoncept, en pool club på skrapans två översta våningar, en skybar och restaurang 100 m upp i luften, ytterligare två restaurangkoncept i lobbyplan och så en uppsjö av aktiviteter såsom biljardbord, pingpong och golfsimulatorer.
”Vi har redan från start haft en uttalad ambition om att skapa en destination där våra gäster kan stanna i 48H och lämna oss med samma känsla man kan få när man reser ifrån en storstad, att man inte hunnit se allt och måste tillbaka. Därför har vi hela tiden haft ett högt fokus på upplevelseutbudet i huset och med den stora meeting & eventsalen känns destinationen komplett. Nu kan vi även erbjuda en unik upplevelse även för stora mötesgrupper. På helgerna får vi en härlig musikteaterscen och möjligheten att göra vår variant på den ultimata bioupplevelsen. Dessutom ger vi våra gäster och alla göteborgare ytterligare en fantastisk takterrass mitt i stadskärnan.” Berättar Jimmy Olsson, VD för JIMMY’Z.
Utbyggnaden ger möjlighet att ta emot större grupper
Destinationen är redan sen tidigare utrustat med en stor mötesanläggning som sträcker sig över två våningsplan. Här finns flera mötes- och styrelserum som skall verka för att attrahera övernattande konferenser. Men också som en viktig del i utbudet för Platzers kontorsgäster som erbjuds mötesrum i samma hus.
Största salen i skrapan tar 160 personer. Men detta räcker inte när man nu börjar förstå intresset för den här nya destinationen. Den nya utbyggnaden skall komplettera utbudet. Samt ge destinationen möjlighet att ta emot större grupper.
”Ambitionen var initialt att bygga en flexibel multisal med kapacitet för över 500 personer, men formen på byggnaden gjorde att vi tidigt såg att lokalen inte skulle bli bäst i sin genre. Och ambitionen med JIMMY’Z är att vi vill förändra sättet att bygga hotelldestinationer och skapa upplevelser. Därför tog vi beslutet att göra något som blir unikt! Vi lägger fokus på att skapa regionens bästa sal för föreläsningar för 250p, vi terrasserar för att nå ultimata siktlinjer mot scen och lyfter in fåtöljer och fotpallar för maximal komfort. Salen skall även nyttjas som biosalong samt för konsert och showverksamhet.” Avslutar Jimmy Olsson.
JIMMY’Z Hotel & Resort har redan nu öppnat upp för mötes- och eventbokningar. I november 2022 välkomnar de sina första gäster.
- Text: ESS Group & Isa Mörk
- Foto: Markus Esselmark
-
Hur har sommaren varit på Marinmuseum i Karlskrona
Marinmuseum i Karlskrona rapporterar en välbesökt sommar. Ett fullspäckat program har lockat nästan 115 000 besökare.
-
Svenska Regionala Flygplatser – Inte bara Bromma som är hotat
När BRA lämnar Bromma blir fyra orter utan flygförbindelser. Men det finns sätt att rädda inrikesflyget enligt SRF.
-
Svenska vingårdar levererar vin av högsta kvalitet
Svenska vingårdar imponerar Europa! Ett svenskt vin fick högsta betyg av internationella experter under Swedish Wine Tasting.
-
Höga Kusten utsedd till Årets Destination Sverige 2024
Höga Kusten tog hem priset som "Årets Destination Sverige" under Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping den 11-15 september.
-
Melodifestivalen 2025 – klart att Jönköping blir en av turnéstäderna
Melodifestivalen 2025 närmar sig med stormsteg och det står nu klart att Jönköping blir en av turnéstäderna.
-
Flygbolaget BRA ingår ett långsiktigt avtal med SAS
Flygbolaget BRA har ingått ett avtal som innebär att de efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS.
-
Svenska konferensanläggningar i framkant enligt ny global rapport
IACC:s rapport visar att svenska konferensanläggningar står sig bra globalt inom flera områden. Såsom natur och hållbarhet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, Skövdebor, Skaraborgare och nyf...
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
Fjällturismföretaget SkiStar presenterar inför vintersäsongen en rad spännande nyheter som stärker både skidupple...
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
I början av september var det så dags för Placebranders Day igen, i år på nya spektakulära Science Park Towers i ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende och Evene...
-
-
Gästbloggare
-