-
Nyskapade svenska sommarsmaker i internationell kampanj för Sverige
Närmare 10 miljoner måltidsintresserade i Tyskland, Storbritannien och USA räknar Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden nå ut till med nästa, internationella marknadsföringskampanj om unika svenska sommarsmaker.
Marknadsföringen bygger på en foto- och filmkavalkad där nyskapade och kända, svenska och konserverade sommarsmaker ska väcka nyfikenhet och locka fler att upptäcka Sverige som måltidsdestination.
För att skapa kampanjen har Visit Sweden anlitat smakjägaren och kemisten Lena Engelmark Embertsén som specialiserat sig på att hitta och kombinera smaker i naturen för att konservera på nya sätt och smaksäkra Stellakock-prisade Elvira Lindqvist, som är aktuell med en egen restaurang i Stockholm.
Marknadsföringskampanjen ”The Taste of Swedish Summer” har arbetats fram i samarbete med Forsman & Bodenfors samt Mindshare. Kampanjen lanseras internationellt idag den 14 september med fokus på Tyskland, Storbritannien och USA.
”När Sverige som nation nu har ett av världens top-tio starkaste varumärken är det extra roligt att lansera nästa större och internationella kampanj där vi genom svenska smaker vill öka intresset för Sverige som turistland”, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.
”Genom The Taste of Swedish Summer vill vi inspirera fler turister att upptäcka och lära sig mer om den svenska innovativa matkulturen. Kampanjen visar upp våra traditioner kring konservering och bevarande och hur dessa idag också används för att skapa nya spännande smakupplevelser för alla att njuta av”, säger Jens Heed, som leder Måltidsturismprogrammet hos Visit Sweden.
Lena och Elvira har skapat 22 svenska sommarsmaker, genom att på klassiskt manér safta, sylta, fermentera, syra och lägga in. Smakskapelserna har därefter fotograferats och är nu utgångspunkt i Visit Swedens nästa marknadsföringskampanj: The Taste of Swedish Summer.
De 22 sommarsmakerna är:
- Fermenterad björkdrink
- Fermenterad rabarber smaksatt med kvanne
- Fermenterad älgört
- Fläderättika
- Granskottsolja
- Inlagda granblommor
- Inlagda granskott med blåbär
- Inlagda gröna jordgubbar med ramslök
- Inlagd västeråsgurka med purpurtång och vassle
- Isad syren med ängssyra
- Maskrosvinägrett
- Picklade hjortron
- Picklad rödbeta med hallon och spansk körvel
- Ramslökssalt med gräslöksblomma
- Syltade havtorn med gatkamomill
- Syltade kantareller med salvia
- Te på torkade ängsblommor
- Tjärinlagda jordgubbar med gul fetknopp
- Torkad nässla
- Violsocker
- Vresros-socker
- Vårbroddssnaps
I kampanjen presenteras många exempel på restauranger, butiker och saluhallar som korsar traditionella konserveringsmetoder med nya idéer och som kan besökas året runt. De smaker som inkluderas kampanjen kan de som önskar ta del av genom antingen Lenas eller Elviras respektive verksamheter.
The Taste of Swedish Summer är en del av Visit Swedens arbete med att ge konkreta, hållbara och goda exempel på måltidsupplevelser i Sverige. Andra exempel är influencersamarbetet Plant based by Sweden, 360 Eat guide, The Edible Country och The Drinkable Country – samarbetsprojekt med olika regionala aktörer.
Om Visit Swedens arbete med måltidsturism
Mellan år 2017 och 2022 ger regeringen och EU genom Landsbygdsprogrammet stöd till Visit Swedens Exportprogram för Sveriges måltidsturism. Visit Sweden arbetar långsiktigt tillsammans med Sveriges regionala turistorganisationer, regioner och storstäder för att stärka bilden av Sverige som måltidsdestination för att få fler att resa till Sverige för maten och dryckens skull.
Webbsida med The Taste of Swedish Summer
- Text: Visit Sweden
- Foto: Martin Vallin/Cameralink/Visit Sweden
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen börjar växa sig stark
-
Fem gör upp om STF:s hållbarhetsinitiativ 2024
Ett hotell, en herrgård, ett vandrarhem, en fjällstation och en lokalavdelning tävlar om STF:s pris Årets hållbarhetsinitiativ.
-
Varför ditt hotellteam inte får missa Global Revenue Forum 2025
Den 30 januari 2025 är det dags igen för Global Revenue Forum i Stockholm. Men varför ska just ditt hotellteam delta?
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som besöker Sverige nästa år kommer inte att bli besviken! Visit Sweden tipsar om nya boenden, restauranger och evenemang.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Destination Idre
Fjällanläggningar förbereder sig inför vintern. Här ser ni vad Idre Fjäll, Grövelsjöfjällen, Idre Himmelfjäll och Fjätervålen planerar.
-
Åklagaren väcker talan efter olycka på Gröna Lund 2023
Åklagaren har den 12 december väckt talan mot tre företag i samband med den tragiska olyckan på Gröna Lund 2023.
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en Högtidskalender vill Visit Sweden öka företags kunskap om hur de kan marknadsföra erbjudanden kring högtider som firas i Sverige.
-
Stockholms stad leder utvecklingen om gästnätter
Stockholms stad attraktionskraft visar fortsatt styrka med en ökning av gästnätterna. Framtidsutsikterna ser fortsatt positiva ut.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
ReseMässan Stockholm är Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen och arrangeras 2025 för andra gången. Det ...
-
Moder – Framgång som Världens Bästa Hotelltech-startup 2024
År 2024, i det soliga Madeira, samlades ledande hotell- och teknikexperter från hela världen för att delta i den ...
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en ny Högtidskalender vill Visit Sweden öka svenska företags kunskap om hur de kan marknadsföra och utveckla ...
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som har siktet inställt på att besöka Sverige för att ta del av nya besöksmål nästa år kommer inte att bli be...
-
-
Gästbloggare
-