-
Nordic Choice Hotels slopar de obligatoriska munskydden
Som första hotellkedja i Norden så införde Nordic Choice Hotels i augusti 2020 obligatoriskt munskydd för hotellanställda. Beslutet var en i raden av åtgärder för att bidra till minskad smittspridning av covid-19.
Som en konsekvens av att de nordiska länderna nu i allt större grad öppnar upp samhällena och minskar restriktionerna så tar nu Nordic Choice Hotels bort de obligatoriska munskydden.
”Vi var snabbt ute med smittskyddsåtgärder för att både skydda vår personal men också våra gäster. Det har varit en uppmärksammad och uppskattad åtgärd från våra gäster men såklart påfrestande för vår personal att arbeta iförda munskydd. Nu bedömer vi äntligen att det är dags att lätta på detta krav och återigen kunna le synligt mot gästen.” Säger Nordic Choice Hotels koncernchef, Torgeir Silseth.
Andra smittskyddsåtgärder minskar inte
Att munskydden nu tas bort innebär inte att andra smittskyddsåtgärder minskar. Även fortsättningsvis så följer Nordic Choice Hotels myndigheternas restriktioner som bland annat innebär social distansering, god handhygien, begränsningar vad gäller restauranger och möten samt att personalen stannar hemma vid minsta tecken på sjukdom.
”Det har varit en prövande period för alla och det känns därför väldigt bra att vi nu steg för steg kan lätta på de smittskyddsåtgärder som införts och därmed öppna upp vår verksamhet och våra samhällen igen. Vi lämnar en sommar bakom oss nu som varit fantastisk där många hotell haft en rekordbeläggning utifrån att allt fler valt att upptäcka Norden. Det här är en utveckling som ser tecken på att den fortsätter också i höst och i vinter. Det är med andra ord tydligt att vi nu på ett tryggt och säkert sätt lägger pandemin bakom oss.” Säger Silseth.
I de fall myndigheterna inför rekommendationer om ansiktmask så kommer dessa att följas. Enskilda hotell kan också, om de så önskar, även fortsättningsvis använda sig av munskydden.
- Text: Nordic Choice Hotels
- Foto: Nordic Choice Hotels
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna till Göteborgs nya mötesplats.
-
Nya Birka Gotland lockade 160 000 resenärer i sommar
Närmare 160 000 resenärer valde att resa med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland under juni, juli och augusti.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Så gick sommaren 2024 – 7 % fler utländska gästnätter maj-juli än 2023
Sveriges officiella statistik för gästnätter för juli månad är nu publicerad av Tillväxtverket, vilket innebär at...
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Scandic lanserar ett nytt lojalitetsprogram – Scandic Friends
Scandic lanserade den 27 augusti ett nytt lojalitetsprogram som stärker det kommersiella gästerbjudandet, bygger ...
-
-
Gästbloggare
-