-
Krönika: Ett år med Coronaviruset och alla dess konsekvenser!
Nu har ett år gått sedan det hela drog igång några dramatiska marsdagar 2020. Ett virus, Coronaviruset som skulle föra med sig sjukdom och död men också en besöksnäring i djup kris och extremt tuffa tider för både företag, entreprenörer och anställda.
Vi börjar med hur det såg ut i vår värld
Nyhetsflödet expanderade till flerdubbel omfattning och jag och min kollega Isa fick lägga allt annat åt sidan för att sortera och selektera i den veritabla flodvåg av nyheter som följde. Redan efter ett par dagar insåg vi att vi var tvungna att sammanfatta nyhetsflödet i dagliga sammanfattningar. Så småningom kunde vi gå över till varannandagssammanfattningar, men vem kunde tro att vi fortfarande ett år efter pandemiutbrottet skulle ha tillräckligt för att fylla en sammanfattning i veckan med nyheter relaterade till krisen.
Redan efter ett par dagar var flyget i fritt fall och den samlade branschen fick till ett möte med infrastrukturministern. Ministern lovade stöd till branschen och man fick känslan av att det skulle gå snabbt att gå in med stöd… Men det skulle visa sig ta lång tid. Det fick till följd att flygbolaget BRA fick tvärbromsa. Senare tvingades de i rekonstruktion. Någon dag senare var det SAS tur.
Den 15 mars, samma dag som SAS kom med sitt besked skrev jag i mitt försök till lägesrapport och sammanfattning att ” … en sak är säker, det blir aldrig som förr igen” och det känns nästan lite skrämmande hur rätt jag hade! Det får man nog också säga att Mårten Westlund fick i den här krönikan.
Sedan fortsatte det med den ena rapporten efter den andra om krisen i branschen, men också om olika stödinsatser som här om det första krispaketet. Vi vet alla hur det sedan blev med både situationen för branschen och de olika stöden.
Nuläget
Här står vi nu, ett år senare, med en bransch i djup kris, en pandemi som fortfarande pågår och fromma förhoppningar om att det snart ska kunna gå att leva och bedriva verksamhet på något som åtminstone liknar ett normalt sätt.
Självklart måste man göra allt för att hålla nere smittspridningen för vi vill ju alla hålla tillbaka den tredje våg som verkar riskera att vara i antågande. Vi vill ju också att så mycket som möjligt av restriktionerna ska kunna tas bort så snart som möjligt. Det som är så synd är bara ryckigheten och inkonsekvensen i de restriktioner som införs. Det första ”stora” exemplet var att nöjesparkerna inte fick ha öppet och att ingen dialog togs med företrädare för den delen av näringen. Varför har man inte lyssnat på dem som kan miljön och förutsättningarna ifråga och tagit reda på vad de kan göra för att hålla öppet på ett säkert sätt? Inte förrän på senare tid efter en förlorad säsong och tusentals förlorade jobb.
Ett annat exempel är alkoholförbudet från 22 och sedan 20.30 (följt av kvällsstängning av all café- och restaurangverksamhet). Alkoholkonsumtionen minskar inte vilket tyder på att det dricks mer hemma istället vilket tyder på att man träffas där istället med allt vad det innebär. Som en restaurangägare sa på ett webbmöte jag lyssnade på i veckan – De som vill träffas i större sällskap än fyra gör det på andra ställen än på krogen, de låter inte bli att träffas. Då är det kanske bättre att de får möjlighet att ses på krogen istället, där man kan styra upp det och där det finns en viss social kontroll. Det finns heller inga belägg för att restaurangerna bidrar till smittspridning och då blir det ju ett slag i luften ur det perspektivet, samtidigt som det riskerar att slå ut en hel bransch. En intressant observation från restauranghåll var också att det som händer nu är att de som är på restaurangen vill stanna så länge som möjligt och då blir det lätt trängsel när alla ska ut genom samma dörr till 20.30…
Dialog mellan näringen och politiken
Det är helt klart att det skulle behövas mer dialog mellan näringen och politiken och nu börjar sådana fora dyka upp på det lokala planet. Ett sådant är Fredagar på Farellis som jag lyssnade på i veckan. Där träffar besöksnäringsföretagare och företrädare för handeln varje vecka politiker på Farellis och digitalt för att lyfta branschens utmaningar. Frågor som tagits upp där är att företag borde få söka omställningsstöd månadsvis (När man slår ihop flera månader så kanske man inte kommer under nivåerna för att få stöd); Det behövs stöd lång tid framöver (Ingen ljusning i närtid. Även ett försäljningstapp på 30–50 % innebär katastrof för företagen. Viktigt med politisk uthållighet med stödinsatser); Stadskärnans attraktivitet och besöksnäringen är viktigt för hela näringslivet, även för storföretag som Volvo, Astra med flera, för att de ska kunna attrahera arbetskraft/kompetens; Besöksnäringen börjar förstå komplexiteten i kommunens beslutsvägar, i och med samtalen.
Jag lyssnar på många webbinarier och pratar med många i branschen och det råder ingen tvekan om hur allvarligt det är. Från Anna Grönlund på Sveriges Bussföretag fick jag höra att i bussbranschen hade de totalt 11 konkurser 2020 vilket är förvånansvärt få – men många av deras medlemsföretag vittnar om att nu, våren 2021, kommer den stora prövningen. Kassan är tom, stödåtgärderna välkomna men otillräckliga och beträffande omställningsstödet finns inga besked än för mars. Hon pratar varje vecka med förtvivlade bussföretagare, och säger att det är tungt. Hon nämner hur de försöker få våra politiker att kika över gränserna. Danmark tycker bussbranschen är ett gott exempel. De kopplade redan tidigt sina stödinsatser till restriktioner. Och även om Danmark i perioder haft total lock-down så har företag som inte förbjudits bedriva verksamhet men som kan påvisa att de inte direkt eller indirekt som underentreprenörer kunnat utföra sin verksamhet, fått stöd.
Det finns mycket att säga om det som varit och det som är, inte minst om regeringens dialog med och stöd till besöksnäringen. Jag har försökt ryta till om det flera gånger och lär göra det igen. Vi får bara hoppas att den dialog som kommit igång på det lokala planet sprider sig till riksplanet. Ett första steg kanske är den debatt som skall hållas i riksdagen i veckan. En av de riksdagspolitiker som medverkade på frukosten i fredags, Hans Rothenberg (m), sa att han ansåg att det kommer att behövas en svensk marshallplan för återhämtningen i besöksnäringen i Sverige. Skuldberget måste adresseras/hittas lösningar på och han skulle ta upp det där.
Nåväl, fortsättning följer. Både här och i andra sammanhang. Ni är varmt välkomna att höra av er och komma med inspel. Om hur det är hos er, vad man kan göra, vad politiken borde göra eller något annat som rör besöksnäringens verklighet. Ni som själva är verksamma i politiken vill vi också gärna ha en dialog med.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod kla...
-
-
Gästbloggare
-