-
Höga Kusten destinationsutveckling och satsning på värdskap
Vintern börjar övergå till vår och även om dagarna blir längre och ljusare är det fortfarande tungt hos många besöksnäringsföretagare. Men även tunga perioder kan innehålla ljusglimtar – och så är det i Höga Kusten.
Nya restauranger skapas, hotellbygge planeras och värdskapet utvecklas alltmer utifrån besökarens behov. Tillsammans har destinationen en stark tro på framtiden.
“Vi vet att digitala hjälpmedel hjälper oss ge en effektiv service till fler men också att vikten av det mänskliga mötet ökar i takt med digitaliseringen. Därför fortsätter vi bland annat att satsa på den personliga semesterplaneraren. Att fortsätta utveckla våra Turisterviceplatser och InfoPoints är viktigt inte minst med tanke på det personliga bemötandet.” Berättar Maria Lundkvist verksamhetsledare för Höga Kusten Turistservice.
Ett hårt grepp om världen
Pandemin håller fortfarande ett hårt grepp om världen och regeringen och Folkhälsomyndighten kommer hela tiden med olika restriktioner. Pandemilagen får allt större betydelse för att Länsstyrelsen i respektive län får möjlighet att stänga ner verksamheter utifrån rådande smittläge.
Höga Kusten Destinationsutveckling har haft möjlighet att vara med på remisserna från regeringen och har hela tiden uttryckt synpunkter tillsammans med övriga aktörer i Sverige.
Satsar ännu mer på smaker
Men så i all rapportering om smittspridning så tillkännager Hernö Gin platsen för sitt Stockholmskontor. Det är närmare bestämt på Söder i staden. Samtidigt som de satsar i Stockholm planeras ett Hernö Gin Hotell på Kanaludden i Härnösand.
Vardagsrummet är namnet på den nya restaurang som för ett par veckor sedan öppnade i FriluftsByn, Docksta. Någon kilometer längre bort byggs det för fullt för att öppna ytterligare en restaurang vid Skuleberget Havscamping.
Strategi 2030 är på väg ut på ”remissrunda”. En strategi som också innehåller framtidstro, med ett stort ansvarstagande för att göra det på ett hållbart sätt. Höga Kusten och dess invånare och entreprenörer strävar hela tiden framåt.
Nytt och förbättrat utseende
Då hogakusten.com agerar likt ett skyltfönster är det viktigt att besökaren snabbt hittar rätt information och kontaktuppgifter till företag/besöksmål för att t.ex. boka ett paket eller en övernattning. Därför har produktlistor och produktsidor fått ett lyft visuellt och är bättre anpassade utifrån behov.
Vandring är en av destinationens mest populära aktiviteter och nu kan webbsidan presentera leder och förslag på dagsvandringar på ett ännu bättre sätt med karta och fylligare information om leden.
Flera andra förändringar har gjorts för att göra användarupplevelsen ännu bättre till exempel en ”favoritfunktion” där besökaren kan hjärtmarkera aktiviteter/produkter som sedan sparas på en egen favoritsida.
Tyskarna längtar till Sverige
Normalt sett är denna tid på året en intensiv mässperiod då kontakter skapas och det spånas på samarbeten. Nu under första halvåret av 2021 är alla mässor online.
Höga Kusten har varit delaktig på flera mässor och event. Reflektionen från Nordeuropa 2021 är bland annat att reseintresset från Tyskland till Sverige aldrig varit större.
En annan intressant detalj är att det finns flera marknader som nu är intresserade av Sverige men som vanligtvis inte prioriterar norra Europa. Exempelvis italienska och franska researrangörer.
Destinationen har även haft ett europeiskt TV-team på besök som filmat under en vecka. Det är ett program som är inriktat på främst matresor.
“Vi är spända på att få se slutprodukten. Det är extra kul att man väljer att visa upp vintern också, då vi gärna vill visa den utländska marknaden att vi har öppet året runt.” Säger Andreas Olsson, projektledare i Höga Kustens exportprojekt.
Framtidens värdskap i Höga Kusten
Höga Kusten Turistservice vill fortsätta utveckla metoder för att möta framtida besökares behov. Det Regionala utvecklingstillskottet har nu beviljat medel för att fortsätta utveckla den digitala Turistservicen i Höga Kusten. Detta kommer att hjälpa destinationens utveckling när det kommer till hur värdskap förändras och hur man kan förbättra metoder.
”Det känns jätteroligt! Genom att utveckla och driva digitaliseringen inom Turistservice är målet att Höga Kusten fortsatt ska ligga i framkant i Sverige.” Säger Maria, även projektledare för Framtidens värdskap i Höga Kusten.
- Text: Höga Kusten & Isa Mörk
- Foto: Höga Kusten
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod kla...
-
-
Gästbloggare
-