-
Restaurangernas mardröm – 365 dagar av ekonomisk misär
Den 1 mars inföll 365:e raka dagen av negativ omsättningsutveckling för svenska restauranger. Sammantaget handlar det om en nedgång på 52 procent i Sverige och 60 procent i Stockholm för hela perioden.
“Det har varit ett fullständigt fruktansvärt år som redan fått allvarliga konsekvenser när småföretagare tvingats se sina verksamheter gå under. Det statliga stödet har fungerat dåligt och varit ineffektivt i relation till hur hårt restriktionerna slagit mot sektorn.” Säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Utvecklingen är inte helt oväntad
I en helt ny sammanställning av data från Caspeco kan Stockholms Handelskammare påvisa att den 1 mars så inföll dagen där restauranger haft negativ omsättningsutveckling varje dag i ett helt år.
Databasens data bygger på försäljning från de 600 restauranger som använder Caspecos system. Och varje datum jämförs med omsättningen motsvarande datum året innan.
“Det är ödets ironi att man på årsdagen för minussiffror också drabbas av ytterligare skärpta restriktioner i form av endast en person per sällskap på vissa serveringsställen. Restriktionerna har i hög grad styrts mot restaurangbranschen, så den usla utvecklingen är inte på något sätt oväntad.” Säger Stefan Westerberg.
Antalet konkurser har ökat kraftigt
Mellan 1 mars 2020 och 1 mars 2021 minskade restaurangernas omsättning med sammantaget 52,3 procent i hela landet. För restaurangerna som är verksamma i Stockholms kommun landar tappet på 60,4 procent för samma tidsperiod.
Den sämsta dagen för riket blev den 21 december 2020 då i genomsnitt 85 procent av omsättningen föll bort. I Stockholm var det den 3 januari 2021, då minskningen skrevs till 88 procent.
Konsekvenserna har redan haft genomslag i annan statistik. Färsk statistik från kreditupplysningsbolaget UC påvisar att antalet konkurser i hotell- och restaurangbranschen steg med 48 procent i februari jämfört med samma månad förra året.
Enorm slagsida mot enskilda branscher
Stockholms Handelskammare kan samtidigt se att hotell- och restaurang sammantaget svarade för 17 procent av alla varsel mellan 1 mars 2020 och sista februari 2021. Detta trots att branschen bara samlar 4 procent av de förvärvsarbetande.
“Krisen har fått en enorm slagsida mot enskilda branscher, bland annat restauranger, hotell, olika typer av event och persontransporter. Stöden har varit otillräckliga och hanteringen av stöden har inte fungerat. Det måste åtgärdas nu. För restriktionerna har skärpts och mycket talar för att det fortsatt kommer gå dåligt ytterligare en tid.” Säger Stefan Westerberg.
Kommentarer från företag i restaurangnäringen:
PG Nilsson, grundare av Svenska Brasserier, uttrycker besvikelse och missnöje över det statliga stödet under 365 dagar med negativ omsättningsutveckling.
“Att införa restriktioner som i stort sett bara drabbat kulturen, idrotten och besöksnäringen utan att någon enda gång vare sig presentera på vilken vetenskaplig grund man gör det eller samtidigt presentera på vilket sätt man avser kompensera de drabbade har varit enormt påfrestande för företagen och deras anställda. Det är oacceptabelt.” Säger PG Nilsson. ”Staten måste snarast meddela på vilket sätt man avser att kompensera drabbade företag för den inskränkning i deras grundlagsskyddade rätt att bedriva näringsverksamhet man gjort intrång i. Det är inte acceptabelt att staten cyniskt agerar som att i de branscher där efterfrågan är tillräckligt stark kommer andra företag att snabbt etablera sig på den plats där andra gått i konkurs.”
Lotta Dracke, VD på Vasamuseets Restaurang AB, anser att regeringen borde kunna göra mer och kommer behöva ta större ansvar framåt.
“Det enda rimliga vore att staten täcker 100 procent av våra kostnader på samma sätt som om pandemilagen hade använts under hela den tid vi varit stängda. Det är också rimligt att staten löpande betalar ut stöden. När samhället väl startar upp igen hoppas jag att staten ser till att deras egna muséer går i bräschen och erbjuder gratis inträde under minst ett år.” Säger Lotta Dracke.
- Text: Stockholms Handelskammare
- Foto: Stockholms Handelskammare
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod kla...
-
-
Gästbloggare
-