-
Digital besöksboom hos Sveriges museer under 2020
De fysiska besöken till våra museum i Sverige har rasat med över 50 procent under 2020. Samtidigt har hela 216 miljoner digitala besök gjorts i deras utbud online.
Den digitala totalsiffran redovisas nu för första gången i Sveriges Museers rapport som handlar om museibesöken 2020.
”Färre har kunnat gå på museum under förra året även när de har varit öppna. Å andra sidan har många vittnat om dem som en trygg plats under pandemin. Museerna har en viktig samhällsbärande funktion och de digitala besöken har verkligen visat att vi behöver kulturen mer än någonsin.” Säger Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare för Sverige Museer.
En digital besöksboom
Riksförbundet Sveriges Museer presenterar nu en rapport med museernas besökssiffror för fjolåret. Rapporten bygger på svar från 124 museer som tillsammans haft 8,4 miljoner besök, fysiskt på plats. Det motsvarar endast 46 procent av museibesöken 2019.
Enligt rapporten har de flesta av dem haft en anpassad publik verksamhet och begränsat öppethållande eller helt stängt delar av året på grund av pandemin som härjar. Samtidigt har det visat sig att det digitala utbudet från museerna har dragit in hela 216,1 miljoner besök under året. Detta enligt en sammanställning som är gjord för första gången.
”Det här visar på museernas dragningskraft och behovet av deras utbud även digitalt. Vi visste att museum har förstärkt utbudet på nätet, men nu vet vi också att publiken hittat dit.” Säger Jeanette Gustafsdotter.
Läs hela rapporten på deras hemsida här.
Översikt digitala besök för museum
Här redovisas ett antal nyckeltal för olika kanaler där man kan ta del av innehåll från museum.
*Här åsyftas eget redaktionellt material med kunskap och bilder som de publicerar via Wikipedia- Text: Sveriges Museer
- Foto: Sveriges Museer
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod kla...
-
-
Gästbloggare
-