-
Marknadsföring i besöksnäringen – 8 saker jag hoppas få se mer av 2021
8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen
2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men den enorma omställning som världen, och inte minst besöksnäringen, tvingats in i vill jag ändå tro kommer ha något gott med sig i det långa perspektivet. Vi är väldigt många nu som med hopp och optimism blickar framåt mot 2021 som kommer bli betydligt bättre än sin föregångare. I dessa tider är det många som vill sia om framtiden, jag har valt att skriva vad jag vill och hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen.Samarbeten. Att fler företag inser värdet av digitala samarbeten och en allmänt positiv inställning! Tipsa om andra företag i ditt närområde, dela branschkollegors inlägg och hjälp andra företag i utsatta lägen. Att ha en allmänt positiv och lösningsorienterad inställning kommer du långt på! Det är den typen av inställning och företag som andra vill jobba med (särskilt i dessa tider)! Du kan se det som en digital karma som du bygger upp, och med tiden vågar jag lova att du som är lite skön och ”bjuppig” kommer vinna!Socialt ansvar. Jag hoppas att vi får se betydligt fler små- och medelstora företag som står upp för sina värderingar och dessutom använder dem i sin marknadsföring. Dagens konsumenter vill ta kloka och ansvarsfulla beslut. Hjälp era kunder att fatta dessa beslut genom att dela med er av de initiativ ni själva tagit för att bidra till miljö och samhälle. Jag är övertygad om att företag som har ett högre syfte än att tjäna pengar, som visar passion och medmänsklighet, som bryr sig om sin omvärld kommer att premieras av marknaden.Nöj dig inte med det näst bästa. Jag hoppas att 2021 är året när gemene marknadsförare inte nöjer sig med att sponsra inlägg på Facebook med motiveringar som att det är billigt och smidigt. Istället hoppas jag att man analyserar resultatet och utvärderar om det var värt det. Bara för att kostnaden är låg, innebär det inte att det nödvändigtvis är billigt. Det här gäller givetvis all marknadsföring, inte bara sponsrade inlägg på sociala medier. Pang för pengen är det vi alla vill ha! Men för att vara extra tvetydig är det också viktigt att du behåller din magkänsla när du inte har data att vila mot.Mer kunskap och mindre ångest! Allt fler inser att de antingen behöver kompetens eller hjälp. Det bästa sättet att tillskansa sig rätt kompetens i min mening är att testa sig fram och utvärdera resultatet, i andra hand går utbildningar och seminarier alldeles utmärkt. Jag träffar ofta marknadsansvariga som känner en stor ångest över att inte räcka till och inte hinner hålla sig uppdaterade. Jag hoppas att fler lyckas avsätta tid (och pengar) för sin egen kompetensutveckling.Att fler inser sina begränsningar. När vi är inne på ångest kommer jag osökt in på TID. Jag vill se fler som värderar sin tid och vågar välja bort. Man kan kanske inte finnas på alla sociala medier, man har kanske inte tid att blogga, uppdatera Instagram varje dag eller hoppa på alla nya ”coola” tjänster som erbjuds. Sätt rimliga krav på dig själv och fokusera på det du ser bäst resultat av.Mer fokus på effekt! Marknadsföring är inte en separat silo som arbetar parallellt med er övriga verksamhet. Marknadsföring ska understödja verksamheten och säkerställa att ni når era mål. Det vet ni redan men jag tror och hoppas att fler blir medvetna om det och kan se den kopplingen i sin vardag. Därför återkommer jag också till vikten av att mäta och utvärdera. Statistik kan faktiskt vara kul, bara den är användbar.Värdeskapande marknadsföring. Reklamtröttheten breder ut sig över vårt avlånga land. Vi som arbetar i besöksnäringen har ju guldläge att skapa engagerande marknadsföring som våra målgrupper älskar. Vi arbetar trots allt med att uppfylla människors drömmar och sätta guldkant på deras vardag. Jag ser många som är vassa på detta men jag ser också utvecklingspotential. Jag hoppas att vi får se mer Content marketing och marknadsföring som på riktigt skapar värde för mottagaren.Ett avslutande nyårslöfte. Och till dig som småföretagare har jag ett förslag på nyårslöfte: Installera Google Analytics på din hemsida och börja följ trafiken och beteendet på sidan. Var inne minst en gång i månaden eller sätt upp en rapport som skickas till din mail! Med data kommer insikter, och insikter är både kul och användbart👍God Jul och ett mycket bättre nytt år!Skulle ni vara intresserade av en workshop om Googlekraften och marknadsföring i en föränderlig värld? Givetvis med fokus på besöksnäringen. Om ni bokar en föreläsning eller workshop med Fjällbyrån under Q1 får Turismnytt 10% av mitt arvode. Detta för att jag vill bidra till att skapa kvalitetsjournalistik för besöksnäringen. Läs gärna mer på https://www.fjallbyran.se/- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Fjällbyrån
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier so...
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat några invändningar mot Sveriges förslag på införande av gårdsförsäljning. Därmed ...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-