-
Flygskatten har bidragit till kraftigt minskat inrikesresande med flyg
Transportstyrelsen sänker sin höstprognos över flygtrafiken jämfört med vad myndigheten beräknade i våras. Anledningen är att antalet resenärer som reser från svenska flygplatser förväntas öka med 1,3% 2018 och 2,3% under år 2019. Det är en lägre passagerartillväxt än prognosen i våras indikerade.
”Att vi ändrar prognosen beror framförallt på att Konjunkturinstitutet nu gör en annan bedömning av den ekonomiska utvecklingen jämfört med vad de trodde i våras. Men också beroende på att passagerarökningen hittills i år varit lägre än väntat.” Säger Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.
Två gånger om året tar Transportstyrelsen fram prognoser över antal passagerare samt starter och landningar med flyg för de kommande sju åren. Det är bland annat prognoser som används som underlag för Transportstyrelsens avgiftssättning
Flygskatten påverkar prognosen
Flygskatten som infördes den 1 april har påverkat delar av flygsektorn redan, men den väntas påverka den svenska besöksnäringen också. Flygskatten kommer sannolikt även fortsättningsvis att påverka efterfrågan på inrikes flygresor. Flygskatten plus NextJets konkurs, vilken har lett till ett minskat utbud av inrikesresor i hela Sverige, är tänkbara förklaringar till att passagerarbortfallet 2018 ser ut att landa på 500 000 passagerare. Även andra kapacitetsbrister som inte kunnat lösas enkelt bidrar.
I höstens prognos, som sträcker sig fram till 2024, förutspås en årlig genomsnittlig tillväxt på 3,2%. Nästan hela ökningen kommer att vara i utrikestrafiken då den väntas öka kraftigt medan inrikestrafiken minskar. Trots att passagerartillväxten väntas bli lägre för 2018 och 2019, så väntas tillväxten bli något högre på längre sikt.
Läs mer om flygskattens påverkan på BRA
- Text: Isa Mörk
- Foto: Transportstyrelsen
-
Tillgängligheten stärks när SAS utvidgar inrikestrafiken
En ny fas inom svenskt flyg inleds när SAS expanderar sitt linjenät. Inrikestrafiken koncentreras nu till Arlanda.
-
Nordiska Akvarellmuseet i Bohuslän firar 25 år
I 25 år har Nordiska Akvarellmuseet i Bohuslän byggt en plats där konst, natur och gemenskap möts. Nu är det dags att fira resan.
-
Ny rockfestival i Borgholms Slottsruin på Öland
I sommar lanseras ett nytt rockkoncept på Öland med tre legendariska metalband som intar scenen på ruinens innergård.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 52 -24
Inte så mycket men mest i kategorierna Konstateranden/Beslut/Rapporter samt Personal och dessutom en del under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering för hundar på nyårsafton
Under nyårsnatten öppnar flygplatserna Arlanda, Malmö och Landvetter upp gratis långtidsparkering för hundar och deras ägare.
-
Liseberg lanserar ”Barnens Nyår” – ett magiskt firande för de yngre
i år sätter Liseberg barnens firande i fokus. Den 31 december hålls "Barnens Nyår" – ett färgsprakande nyårsfirande i Kaninlandet.
-
Ny destinationschef till Stöten i Sälen – Tomas Berg
Tomas Berg är nu tillbaka i Stöten i Sälen efter tre år som destinationschef för Skistar Sälen och som teknisk chef i Kläppen.
-
Höga Kusten: Tack för ett fint 2024 – och välkommen 2025!
När vi alla nu avslutar 2024, ser destinationsbolaget i Höga Kusten tillbaka på ett år fyllt av utveckling, framgång och nyläge.
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
2 svar till “Flygskatten har bidragit till kraftigt minskat inrikesresande med flyg”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering för hundar på nyårsafton
Låt din fyrbenta vän fira ett lugnt nyår utan ljudet av smällare och raketer. Under nyårsnatten öppnar Swedavia f...
-
Höga Kusten: Tack för ett fint 2024 – och välkommen 2025!
När vi alla nu avslutar 2024, ser destinationsbolaget i Höga Kusten tillbaka på ett år fyllt av utveckling, framg...
-
Ny destinationschef till Stöten i Sälen – Tomas Berg
Var det längtan efter Sälens bästa backar? De soliga luncherna på uteserveringarna? Eller kanske chansen att vara...
-
Liseberg lanserar ”Barnens Nyår” – ett magiskt firande för de yngre
Nyårsafton är en dag präglad av höga förväntningar, kalasmat och fest in i natten. En kombination som kan kännas ...
-
-
Gästbloggare
-
Jag tror inte att det är flygskatten i sig som påverkat (den är ju nästan försumbar), utan mer att det nu börjar gå upp för de flesta att flyg inte är så miljövänligt och att många nu med sina privata val också vill göra skillnad. Iofs är det säkert så att diskussionen kring flygskatten hjälpt till med att sätta fokus på detta.
Visst är det så, Magnus, att diskussionen kring flygskatten sätter fokus på flygets miljöpåverkan och får folk att tänka till och tänka mer klimatsmart. Problemet är hur verktyget, flygskatten, är konstruerat. Som det fungerar nu gör den flygbiljetten något dyrare för resenären men eftersom flygbolagen inte kan kompensera sig fullt ut genom biljettbiljettpriset får de sämre ekonomiska muskler att snabbt ställa om till miljövänligare plan och bränslen. Ganska okonstruktivt med andra ord. Dessutom får det andra negativa hållbarhetseffekter som att orter och regioner i exempelvis Norrland får ännu svårare att överleva och blomstra. Bäst för alla på medellång och lång sikt, kanske även på kort sikt, vore nog ett styrmedel som snabbt hjälper fram utvecklingen av biodrivmedel och elflyg så att vi får fortsätta flyga, men utan att påverka miljön negativt.