-
Ökad omsättning men färre besökare för nöjespark
Sommaren 2017 var inte en solig sommar. När det är mycket regn och moln så tycks svenskarna välja bort besöket till en nöjespark. Detta kan man konstatera när man läser besökssiffror för nöjesparken Liseberg i Göteborg.
Hög omsättning i nöjesparken
Omsättningen för Lisebergs sommarsäsong var hög – 835 miljoner kronor (10 miljoner kronor mer än under 2016) Besökarna spenderade mer pengar per person än förut.
Instabilt väder – då sviker nöjesparksgästerna
Liseberg tog emot 2.175.000 besökare under sommarsäsongen 2017. Samma tid år 2016 var siffran 2.208.000 besökare.
En del av minskningen kan förklaras med att sommaren 2017 var ovanlig instabil men det är inte hela sanningen. Lisebergs sommarsäsong var också några dagar kortare än tidigare säsonger.
”- Våra högsäsongsveckor var lika starka som vanligt, medan det kalla och instabila vädret påverkade besökssiffrorna negativt i juni, augusti och september”, säger Andreas Andersen, Vd på Liseberg. ”- Vi hade helt enkelt högre förväntningar för sommarsäsongen”.
Ny åkattraktion och utställning lockade extra
Åkattraktionen Loke lockade 500.000 besökare under säsongen och den tillfälliga utställningen om Håkan Hellström, Klubbland, kom att besökas av 35.000 gäster.
Under sommaren 2017 bjöd man också på fler konserter än någonsin, 25 stycken. Man beräknar att man tagit emot 225.000 konsertbesökare – den högsta publiksiffran på många år.
”- Konserterna är ett tydligt exempel på det jag är mest stolt över med Liseberg – att vi kan erbjuda ett enormt brett utbud för många gästgrupper under en lång tid”, säger Andreas Andersen.
Följer upp med Halloween
Liseberg valde att stänga parken för sommarsäsongen några dagar tidigare än förut för att istället hålla öppet på Halloween. Fredagen den 13 oktober slår parkens grindar upp igen – men då till en park som full av läskigheter.
”- Halloween har de senaste åren varit ett fantastiskt uppskattat evenemang under oktober månad”, säger Andreas Andersen. Han fortsätter: ”- Vi vill bygga vidare på denna succé, och har därför valt att förkorta sommarsäsongen för att kunna förlänga Halloween på Liseberg”.
Källa: Liseberg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Liseberg
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen börjar växa sig stark
-
Fem gör upp om STF:s hållbarhetsinitiativ 2024
Ett hotell, en herrgård, ett vandrarhem, en fjällstation och en lokalavdelning tävlar om STF:s pris Årets hållbarhetsinitiativ.
-
Varför ditt hotellteam inte får missa Global Revenue Forum 2025
Den 30 januari 2025 är det dags igen för Global Revenue Forum i Stockholm. Men varför ska just ditt hotellteam delta?
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som besöker Sverige nästa år kommer inte att bli besviken! Visit Sweden tipsar om nya boenden, restauranger och evenemang.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Destination Idre
Fjällanläggningar förbereder sig inför vintern. Här ser ni vad Idre Fjäll, Grövelsjöfjällen, Idre Himmelfjäll och Fjätervålen planerar.
-
Åklagaren väcker talan efter olycka på Gröna Lund 2023
Åklagaren har den 12 december väckt talan mot tre företag i samband med den tragiska olyckan på Gröna Lund 2023.
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en Högtidskalender vill Visit Sweden öka företags kunskap om hur de kan marknadsföra erbjudanden kring högtider som firas i Sverige.
-
Stockholms stad leder utvecklingen om gästnätter
Stockholms stad attraktionskraft visar fortsatt styrka med en ökning av gästnätterna. Framtidsutsikterna ser fortsatt positiva ut.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
ReseMässan Stockholm är Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen och arrangeras 2025 för andra gången. Det ...
-
Moder – Framgång som Världens Bästa Hotelltech-startup 2024
År 2024, i det soliga Madeira, samlades ledande hotell- och teknikexperter från hela världen för att delta i den ...
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som har siktet inställt på att besöka Sverige för att ta del av nya besöksmål nästa år kommer inte att bli be...
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en ny Högtidskalender vill Visit Sweden öka svenska företags kunskap om hur de kan marknadsföra och utveckla ...
-
-
Gästbloggare
-