-
7 TIPS: Så kan du lyckas bättre på Swedish Workshop
Jag har skrivit det här blogginlägget helt oberoende av arrangörerna av Swedish Workshop. Min tanke är att dela med mig av mina erfarenheter för att hjälpa andra som kanske inte varit där tidigare.
Swedish Workshop är ett evenemang som arrangeras av Visit Sweden vartannat år i någon europeisk stad och vartannat år någonstans i Sverige. Den 11-12 maj 2020 är det dags i Falun.
Vad kan du få ut av att vara med på Swedish Workshop?
Swedish Workshop är en mötesplats där du som turismföretagare möter researrangörer som kan tänkas vilja sälja dina upplevelser i andra länder.
Man kan också välja att bara vara med på första dagen som är en kunskapsdag med föreläsningar och mingel på kvällen.
Hur funkar det?
I god tid före workshopen kommer du få en deltagarlista över vilka researrangörer som är med. Utifrån den kan du önska vilka researrangörer du vill ha möten med.
Visit Sweden kommer sedan att matcha dig med researrangörer som är intresserade av dina produkter. Resultatet blir ett schema med ett tjugotal förbokade möten.
Under själva workshopen kommer du att sitta vid ett bord dit researrangörerna kommer för att ha korta och intensiva möten med dig enligt schemat.
TIPS: Mötena handlar så klart om att ni ska försöka samverka professionellt. Men om ni inte klickar med varandra på ett personligt plan så är chansen att det blir ett givande samarbete inte så stor. Rabbla därför inte bara fakta, berätta vad du brinner för!
Är det värt att vara med på Swedish Workshop?
Ja, det kan det absolut vara! Jag har varit med två gånger. Här är de fördelar och nackdelar som jag upplevde.
Fördelar:
- Jag träffade flera nya researrangörer som nu säljer mina resor och upplevelser till marknader som jag hade haft svårt att nå ut till annars. Vissa av dem har sålt mina aktiviteter för flera hundra tusen kronor per år.
- Jag utökade mitt utbud. Under min första workshop sålde jag bara safaris i Skinnskatteberg. Men eftersom researrangörerna efterfrågade upplevelser runtom i Sverige så har jag sedan dess utökat mitt utbud med aktiviteter utanför Skinnskatteberg, tex i Swedish Lapland.
Nackdelar:
-
Det kostar pengar att vara med på workshopen, dels deltagaravgiften men också resa och boende.
-
Det kostar tid, framför allt att följa upp alla möten.
Några grundläggande förutsättningar för att vara med i Swedish Workshop:
-
Att du driver en fungerande turismverksamhet med välbeprövade aktiviteter eller resor. Om du driver en boendeanläggning kommer researrangörerna vara intresserade av att veta vilka aktiviteter som finns bokningsbara.
-
Att upplevelserna är exportanpassade, framför allt att de kan genomföras på andra språk än svenska.
-
Att du kan lämna nettopriser eller provision, se förklaring längre ner.
Mina tips för hur du kan lyckas bättre på Swedish Workshop:
- Ta reda på vilka målgrupper och marknader som researrangören är inriktade på, och lyft fram vad du kan erbjuda som passar just dem, istället för att rabbla upp allt du erbjuder.
- Vad är det du erbjuder? Hjälp researrangören att placera in dig i rätt fack. Exempel: “Jag driver ett boende vid havet med kortare aktiviteter inriktade på fiske för barnfamiljer.” Eller “Jag organiserar resor på 3-8 dagar i Swedish Lapland med inriktning på norrsken och foto.” Det är en bra början, istället för att berätta om hur många rum man har eller hur många älgar man brukar se.
- Vad gör dina upplevelser unika? Du måste kunna berätta varför researrangören ska skicka sina gäster just till dig istället för till någon liknande aktör i grannregionen eller Norge. Vad är speciellt hos dig? Vad särskiljer dina upplevelser? Lyft fram det häftigaste du har, någon upplevelse som verkligen sticker ut.
- Var håller du till? Var tydlig med var du befinner dig, hur man kommer dit och vad mer som finns att uppleva i regionen. Researrangörens uppgift är ofta att sätta ihop kompletta resor som sträcker sig över flera dagar.
- Vad kostar det ungefär? Ge prisexempel på det du erbjuder. De vill snabbt få en uppfattning om du passar för deras målgrupp. Gärna ett pris per dygn inklusive allt. Kostar du 1500kr/dygn eller 6000kr/dygn?
- Berätta att du kan lämna provision eller nettopriser. Då förstår de att du är med i matchen och går att samarbeta med.
- Bjud in dem att hälsa på! Om de kommer och testar dina upplevelser så ökar chanserna till samarbete avsevärt.
Om du väljer att inte vara med så kan du vara med på ett hörn ändå
-
Kolla upp om det är någon från din region som kommer att vara med på workshopen, till exempel marknadsansvarig på destinationsbolaget eller någon annan turismaktör. Då kan du se till att den personen har koll på det du erbjuder.
Om det är en företrädare för destinationsbolaget så kan du se till att den personen har med sig någon av dina mest intressanta produkter, ett enkelt A4. Be om att få kika på deltagarlistan och önska att de lyfter fram just din produkt till rätt researrangör.
-
Kolla upp om någon samarbetspartner ska vara med och kika på möjligheterna att paketera något tillsammans. På så sätt kan dina produkter vara med utan att du är närvarande personligen. Många researrangörer söker kombinationer av upplevelser och flerdagarsresor.
-
Och så kan du ju vara med på kunskapsdagen och kvällsminglet till en mer överkomlig kostnad.
Krångliga ord på engelska
Det kan hända att det dyker upp engelska ord under workshopen som du inte har hört tidigare. Läs på innan.
- Buyer: researrangör eller agent som vill sälja fler unika upplevelser mot att de får en del av intäkterna.
- Supplier: turismföretagare som vill ha hjälp med att nå ut till nya marknader.
- Commission: Provision, dvs den del av priset för en produkt som tillfaller researrangören. Oftast förväntas 20-30 procent.
Net rate: Ett alternativ till att erbjuda provision är att helt enkelt erbjuda ett nettopris, ett rabatterat pris. Du ger nettopriset till researrangören som lägger på sin marginal på detta innan de säljer till slutkunden. Observera att nettopriser aldrig ska vara synligt för slutkunderna. - Allotment: Researrangören kommer kanske fråga om du kan hålla platser åt dem som bara de kan sälja, det kallas allotment. Frågan är då vad som händer om de inte säljer de platserna och hur långt i förväg ni ska släppa dem.
Så kan jag hjälpa er
Jag hjälper gärna till med förberedelser och pepp! Destinationer och regioner kan anlita mig för workshops och personlig rådgivning så att era turismföretagare är väl förberedda inför Swedish Workshop.
Kontakta mig på [email protected]
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Wikimedia https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Shai_Dahan_mural_of_Worlds_Largest_Dala_Horse_painting_in_New_York_City.jpg#mw-jump-to-license
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
-
Gästbloggare
-